Submitted by admin on Fri, 11/08/2013 - 11:10
Linjer, glidare och text
att göra |
bild |
att lägga märke till |
a) Med hjälp av verktyget linje rita en linje i ritområdet. |
 |
I algebrafönstret syns nu ekvationen för linjen, i dess egenskaper kan man ändra i vilken form den visas. |
b) Nu ska vi rita en linje med hjälp av inmatningsfältet. Man kan först skapa två punkter. När du har punkterna A och B i inmatningsfältet skriv linje[A,B]. Om du inte har punkterna innan kan du skriva in dem direkt med koordinater linje[(1,2),(2,3)]. Hjälptexten guidar vidare. |

 |
Hakparanteser ska vara kvar, taggarna ska bort. |
c) Och äntligen kan vi bara skriva linjens ekvation i inmatningsfältet. Då får man ju naturligtvis inga punkter utan bara en graf till funktionen. |
 |
På samma sätt som med punkterna, kan man namnge den direkt genom att skriva f(x)=2x+1 eller överlåta namngivning åt programmet och bara skriva 2x+1 |
d) Nu ska vi utforska hur man kan flytta på linjen. Dra i någon av punkterna. Dra i själva linjen. |
|
Drar man i linjen förflyttas den enbart parallellt. |
e) Och äntligen laborera med linjens egenskaper: utseende och färg, etikett, låsa. |
|
|
f) Och nu kommer det roliga! Glidare! Välj verktyget glidare. Välj heltal. Döp den till k. Gör en till. Döp den till m. I inmatningsfältet skriv nu f(x)=k*x+m. Välj verktyget text. Markera latex. Skriv f(x)= och välj objektet f. |

  |
WOW! |
g) Undersök verktygen för parallella och vinkelräta linjer. Observera att fler verktyg finns i undermenyn om man trycker på lilla lilla pilen i vänstra nedre hörnet av verktyget. |

 |
Prova även här att ändra egenskaper |
h) Undersök verktyget segment. |
 |
Prova även här att ändra egenskaper |
i) Och nu så laborerar vi lite mer med textverktyget. Skapa några heltalsglidare. Koppla texten till dem i menyn objekt. Lek med dem i latexformler. |
 |
Visst är det roligt? |